[WMNL Strategie] Missie statement

Lodewijk lodewijk op effeietsanders.org
Ma Mrt 26 15:29:46 CEST 2012


Het is inderdaad al eens eerder opgemerkt dat missie/visie in het
Nederlands een omgekeerde betekenis lijken te hebben dan in het Amerikaans.
Dat zorgt zeker voor een deel van de verwarring. In ons geval zou de korte
versie dus in de Visie thuishoren, en niet in de Missie - en vooralsnog
hebben we bij de Visie gewoon die van de WMF overgenomen (imagine a
world...). Uiteraard kunnen we die ook aanpassen als daar behoefte aan is.

Lodewijk

No dia 26 de Março de 2012 15:23, Erik Zachte
<erikzachte op infodisiac.com>escreveu:

> TLDR: voor externe communicatie is een super compact mission statement
> (een slogan) hard nodig****
>
> ** **
>
>
> ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> ****
>
> ** **
>
> Ik wil graag nog aanvullend commentaar geven op mijn opmerking tijdens ALV
> over het mission statement.****
>
> ** **
>
> Ik zie in aanbeveling van 18 maart van Anna Royon-Weigelt: ****
>
> "The mission statements should be formulated in complete sentences and in
> a quality that can be published. They should remain general and visionary.
> This requires discussions and debate."****
>
> ** **
>
> Misschien is hier sprake van een semantisch probleem. Misschien wordt de
> term 'mission statement' (enkelvoud) in Angelsaksische landen anders
> gebruikt dan in Europa?****
>
> Of anders wordt in VS meer waarde gehecht aan de communicatieve waarde van
> een boodschap .
> (NRC.next heeft daar een volle pagina over vandaag, aardig artikel dat ik
> graag doorstuur, als bijlage bij deze mail is het te groot)****
>
> ** **
>
> Zoals ik het begrip ken, en regelmatig gehanteerd zie worden, geeft dat
> statement de kern van de missie in *heel weinig* woorden, zeker niet
> meerdere volzinnen. ****
>
> Het moet compact en herkenbaar zijn en is net als een logo essentieel deel
> van de externe communicatie. Noem het desnoods een slogan.****
>
> ** **
>
> Je wilt toch niet dat een journalist het gaat samenvatten maar dat het
> letterlijk geciteerd wordt?****
>
> Dat je daarnaast onder andere voor intern gebruik je missie in zoveel
> volzinnen als nodig opschrijft staat daar los van.****
>
> ** **
>
> Mijn suggestie is "*Wikimedia Nederland streeft naar kennisdeling door
> vrijwiligers onder een open licentie, in Nederland en daarbuiten.*"
> (80->15)****
>
> ** **
>
> Met de extreme compactheid komt een zekere oppervlakkigheid . Dat is een
> prijs die je voor herkenbaarheid betaalt.****
>
> ** **
>
> --****
>
> ** **
>
> Varianten 1 ****
>
> "kennisdeling door vrijwiligers onder een open licentie" => "vrije
> kennisdeling door vrijwilligers"  (80->12),****
>
> maar ik denk niet dat veel mensen begrijpen wat 'vrij' hier betekent
> zonder toelichting.  ****
>
> ** **
>
> Variant 2****
>
> "in Nederland en daarbuiten" => "in internationaal verband" (80->14)****
>
> dit geeft minder aan dat de focus in de eerste plaats op Nederland gericht
> is****
>
> ** **
>
>
> ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> ****
>
> ** **
>
> Voorbeelden:****
>
> ** **
>
> De voorbeelden op wp:en zijn al sub-optimaal want nauwelijks te onthouden,
> zeker niet voor niet-employees:****
>
> ** **
>
> McDonalds - "To provide the fast food customer food prepared in the same
> high-quality manner world-wide that is tasty, reasonably-priced & delivered
> consistently in a low-key décor and friendly atmosphere."****
>
> ** **
>
> Courtyard by Marriott - "To provide economy and quality minded travelers
> with a premier, moderate priced lodging facility which is consistently
> perceived as clean, comfortable, well-maintained, and attractive, staffed
> by friendly, attentive and efficient people"****
>
> ** **
>
> Compacter zijn:****
>
> ** **
>
> Wikimedia :  a world in which every single person on the planet is given
> free access to the sum of all human knowledge.****
>
> ** **
>
> Dell:  to be the most successful computer company in the world at
> delivering the best customer experience in markets we serve. ****
>
> ** **
>
> Facebook:  to give people the power to share and make the world more open
> and connected.****
>
> ** **
>
> Google:  to organize the world‘s information and make it universally
> accessible and useful.****
>
> ** **
>
> Microsoft:  to enable people and businesses throughout the world to
> realize their full potential.****
>
> ** **
>
> Skype:  to be the fabric of real-time communication on the web.****
>
> ** **
>
> Twitter:  "to instantly connect people everywhere to what’s most important
> to them”****
>
> ** **
>
> Yahoo!:  "to be the most essential global Internet service for consumers
> and businesses"****
>
> ** **
>
> YouTube:  "to provide fast and easy video access and the ability to share
> videos frequently"****
>
> ** **
>
> Apple:  "bringing the best personal computing experience to students,
> educators, creative professionals and consumers around the world through
> its innovative hardware, software and Internet offerings" ****
>
> (is al te lang, m.i. meer een reclame boodschap, maar voor Apple gelden
> altijd andere regels, die krijgt coverage genoeg,  daar is ruimte voor een
> langer citaat)****
>
> ** **
>
> Hoe korter hoe meer kans dat het beklijft:****
>
> Zie b.v. apocriefe mission statements: ****
>
> ** **
>
> Wales : "Wikipedia is to make the internet not suck****
>
> Google:  "don't be evil"****
>
> ** **
>
> Erik****
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> ** **
>
> _______________________________________________
> Strategie mailing list
> Strategie op lists.wmnederland.nl
> http://lists.wmnederland.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/strategie
>
>
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lists.wmnederland.nl/pipermail/strategie/attachments/20120326/9359930e/attachment-0001.html>


Meer informatie over de Strategie maillijst