[Wle-nl] Ideeën uitwerking Thema natuur in projectvoorstel Wikimedia - Uitnodiging om te reageren op het item

sander turnhout s.turnhout op soortennl.nl
Za mei 27 16:01:35 CEST 2017

Ha Kees,

Ik heb nog eens gekeken naar jouw ideeën voor project natuur - eerste keer
vluchtig maar nu met meer aandacht:

- soortenzoekers / veldgidsen; mijn voorlopige analyse is dat me dit alleen
gaat lukken als we het projectmatig kunnen doen waarbij we professionals
inzetten om het werk te doen, niet programmeerwerk maar echt redactiewerk.
Dat is misschien vervelend voor Wiki om te horen maar ik denk dat het reëel
is. Het lijkt me evengoed - van een afstandje - zeer nuttig; wikipedia als
determinatietool. Vereist wel nog wat overleg en ook tijd omdat de
praatculturen nog niet echt op elkaar aangesloten zijn.

- gebieden; het is misschien wel interessant om de lijst met gebieden die
verbetering behoeven eens te leggen naast gebieden waar gemeten wordt in
het kader van het NEM; misschien kunnen we een keer tellers aanschrijven
met de mededeling dat 'hun' gebiedje nog niet heel mooi op Wiki staat. Zou
best wat op kunnen leveren maar dit vereist ook weer analysewerk van mensen
geacht worden betaalde uren te draaien en daar ook best vol mee zitten. Een
communicatieactie met een duidelijke projectpagina (lijst) echter, zou op
ondersteuning moeten kunnen rekenen van NM, LNL, SBB en ook IVN en KNNV;
misschien is er zelfs wel ruimte voor te maken in het programma voor groene
vrijwilligers maar dan zou het wel heel nuttig zijn als het niet van mij
komt want dan krijg ik pettenproblemen...

- Als jij schrijft dat de info zit bij TBO's o.a. in VBNE dan klopt voor
zover als dat handboek van NM van enige jaren geleden; de echte kennis zit
bij de mensen; het tragische is dat er ook bij natuurorganisaties steeds
minder mensen zijn die zelf hun eigen gebieden en soorten kennen. OBN vind
ik een mooi netwerk maar het is weinig encyclopedisch; zij doen heel goed
onderzoek naar ecologie en oecologie en verdienen daar heel veel meer
ruimte voor dan ze krijgen maar ik zie 'de invloeden van begrazing op de
populaties veldparelmoervlinder' nog niet heel snel als wikifahig

- dit overigens: 'deze bevat beschrijvingen van natuur/landschapstypen,
kenmerkende processen, onderzoeksrapporten en beheeradviezen' klopt wel en
ook dit: 'De grote terreinbeherende organisaties en particuliere
stichtingen hebben allemaal een website met uitstekende gebiedsinformatie.'
Maar dat vraagt om een werkwijze met projectpagina's met gebieden, ongeveer
zoals we proberen op te zetten met soorten.

- we kunnen best eens met de KNNV uitgeverij gaan praten, net als met die
man van Crossbill Guides maar eigenlijk dan ook met Dick Bal van EZ want
heel veel typologieën en beschrijvingen e.d. kunnen best overgenomen worden
maar het wordt altijd lastig als je het dan ook werkelijk gaat doen. Wij
zijn af en toe vervelend in onze uurtje factuurtje mentaliteit maar Alterra
gaat helemaal niet bewegen als er geen geldstroom of WOT aan gekoppeld is.

Wat je voorstelt aan activiteiten:

Activiteit 1: Overleg met VBNE, LandschappenNL en vervolgens individuele
grotere terreinbeheerders over vrijgeven rechten op gebiedsinformatie van
hun websites voor gebruik op Wikipedia. DOEN. Bij gebleken interesse ook
inzoomen op handboekjes (kaarten), jaarverslagen (Wikisource),
beeldmateriaal (Commons) onderzoekrapporten en beheeradviezen. TWEEDE
PRIORITEIT Bij intentie tot samenwerken ook mogelijke inzet van
vrijwilligers en samenwerken bij publieksinformatie bespreken.

Activiteit 2: Overleg met KNNV-uitgeverij ism WiR SoortenNL over vrijgeven
van rechten op ecologische atlassen, veldgidsen en andere relevante
publicaties voor gebruik op Wikipedia, Wikisource en Wikimedia Commons. KAN
HEEL GOED MAAR DRAAGT BIJ AAN 'ER IS AL TEVEEL OM TE HANDLEN' Rechten op
afbeeldingen vormen hierbij een belangrijk aandachtspunt. Dit vergt ook wat
expertise op dat punt.

Activiteit 3: Overleg met Min. EZ (Dick Bal) en Alterra over vrijgeven en
digitaal beschikbaar stellen van informatie uit de Natura 2000 database
voor gebruik op Wikipedia en zusterprojecten. Dit betreft vooral
tekstinformatie en kaartmateriaal. JA GOED MAAR EZ 'MOET MEER'

Activiteit 4: Aanschaf van praktische scan-apparatuur en programmatuur om
vrijgegegeven (historisch) materiaal te digitaliseren. In België is een
simpel maar doeltreffend prototype ontwikkeld (bron: Dick Bos); wellicht
zijn er inmiddels ook betaalbare oplossingen op de markt. Uitwerken
handleiding, procedures, workflows zodat ook vrijwilligers hiermee aan de
slag kunnen. Deze activiteit is ook van belang voor het project Gendergap
en misschien nog andere projecten. KAN, GEEN MENING ? KENNISVANZAKEN

Activiteit 5: Organiseren van demonstraties, schrijfactiviteiten,
wedstrijden e.d. om vrijwilligers binnen en buiten Wikipedia te stimuleren
om met de vrijgekomen informatie aan de slag te gaan (op basis van de
opgedane ervaringen met Libellennet, FLORON en Vlinderstichting). DIT MOET
IK DENK IK DOEN MAAR BEHALVE VOLHOUDEN IS ER OOK NOG ZOIETS ALS 'THE NEXT
LEVEL'

Activiteit 6: Overleg met terreinbeheerders (en botanische tuinen,
KNNV/IVN) om op meer structurele basis activiteiten met vrijwilligers te
organiseren. Bv. als onderdeel van introductie/kennismaking, jaarlijkse
kennisdag, periodieke bijspijkercursus, regionale activiteit of themadag.
PRIMA, MAAR STRUCTUREEL DOEN DIE LUI NIET

Activiteit 7: Bijhouden en vastleggen van ervaringen, resultaten,
statistieken, highlights, setbacks en best practices zodat ook andere
projecten en taalversies hiervan kunnen profiteren. Reguliere communicatie
in projectperiode. ALTIJD GOED

Sorry voor de CAPS dat staat altijd zo SCHREEUWERIG  maar ik bedoel het
uiterst vriendelijk en heb het alleen gebruikt om het verschil tussen jouw
tekst en mijn commentaar aan te kunnen geven.

hartelijke groet

Sander

--

--

Sander Turnhout
Strategisch adviseur SoortenNL

https://twitter.com/Sanderturnhout

(e) s.turnhout op soortenNL.nl <secretaris op voff.nl>
(t) 06 282 25 990
(w) www.soortenNL.nl <http://www.voff.nl/>
(fb) /soortenNL/ <https://www.facebook.com/soortennl/>

Ziet u ze vliegen? Vertel het ons op www.telmee.nl

Bezoekadres: Toernooiveld 1 - 6525 ED Nijmegen
Postadres: Postbus 9010 - 6500 GL Nijmegen