[Wle-nl] update over Nederlandsche Vogelen

Marieke van Delft mvandelft op hotmail.com
Wo mei 27 13:24:43 CEST 2015

Dag Dick,
Dank voor je update. Hard bezig! Mooi om te zien dat de afbeeldingen zo goed landen in Wikipedia!
Wat betreft de Nederlandsche vogelen: ik schreef zelf mee aan de inleiding voor de facsimile en zal dingen toevoegen, ook naar het Engels zal ik kijken. Als Engelse bron is het boek van John Landwehr heel informatief:Titel: Studies in Dutch books with coloured plates published 1662-1875 : natural history, topography and travel, costumes and uniforms / John LandwehrAuteur: J.H. Landwehr (1924-2015)Jaar: 1976Uitgever: The Hague : JunkHij schrijft over de NV, en ook over de Sepps - goed stuk, ook op basis van bronnen in Boerhaave.

Wat betreft de makers: er zijn nu artikelen over- Nozeman- Houttuyn- Temminck- Christiaan Sepp- Jan-Christiaan Sepp.Wie zou je nog meer willen?
Wikimedia Commons: gaat dat dan lijken op het bladerboek bij de KB? En heb je de lijst van alle vogelnamen die ik voor Husky maakte? Voor het geval van niet stuur ik die mee.
Vriendelijke groet,
Marieke van Delft
Date: Wed, 27 May 2015 10:13:13 +0200
Subject: update over Nederlandsche Vogelen
From: bosdick op gmail.com
To: mvandelft op hotmail.com; wle-nl op lists.wmnederland.nl

aan: 		Marieke van
Delft, leden Project
Natuur, Olaf Janssen, Hay Kranen

van:		db, 2015-05-27

betreft:		Nederlandsche
Vogelen

Dag,

hierbij even een
update over de stand van zaken wat ons betreft.

a. ik ben
artikeltjes gestart op nl-wiki en en-wiki over [[Nederlandsche
Vogelen]].
Die stukjes zijn nog
lang niet klaar. Ik moet bijv. Brouwer 1946 (uit m'n hoofd) nog
goeddeels verwerken. Ook de inleiding bij de editie 2014 zit er nog
niet in.
Ik vroeg mij af wat
er in het Engels over NedVog is gepubliceerd. Ik heb een paar bronnen
gevonden:
* Anker, Jean
(1938/1979) - ''Bird books and bird art''.

* Sitwell,
Sacheverell e.a. (1990) - ''Fine bird books, 1700-1900''
Die moet ik nog eens
in een bieb gaan zoeken.
Wie weet er andere
(Engelstalige) bronnen?

Het zou erg mooi
zijn als er ook iets op bijv. fr-wiki en de-wiki kwam. Al was het
alleen maar om naar te verwijzen vanuit de afbeeldingen.
Wie kan iets maken
voor de-wiki?  En wie voor fr-wiki?

Is er nog contact
met Vadim zodat we die kunnen vragen iets voor ru-wiki te maken?
Etc. Wie helpt naar
andere talen? (spaans is een prioriteit)

b. In het verlengde
hiervan verdienen natuurlijk ook de makers artikelen:
Nozeman en de
Sepp-family. En Houttuyn etc. Marieke is daar al ijverig mee bezig
geweest. Ik heb zelf ook nog wat op de plank liggen. En ook hier
geldt: vertalen heeft prioriteit!

c. Ik ben wat fouten
uit de links naar de nederlandse vogelnamen op de hulp-pagina van Hay
aan het halen.

d. Dan commons. Ik
heb een pagina gemaakt op commons: [[Nederlandsche Vogelen]].
Daarop o.a. de
omslagen en de titelpagina's en per volume een paar fraaie
afbeeldingen.
Maar vooral:
subpagina's per volume, waar ik alle afbeeldingen op rij zet, met de
latijnse, nederlandse en engelse naam, clickable en wel. Daarbij
baseer ik me op het overzicht op Husky's subpagina. Met link naar
wikispecies. Misschien wikidata hier ook nog bij doen?

Ik zet er zo
ongeveer 10 per dag bij.

Het evidente
voordeel van het opsommen per volume is dat je een goeie controle
hebt, of je alles hebt gehad, en bovendien dat het jaar van uitgave
meteen duidelijk is.
Vervolgens gaan we
(Wilma en ik) aan de slag om de afbeeldingen op allerlei wiki's te
zetten. Dat is nogal veel werk. Je moet per wiki steeds weer kijken:
is er (naar verhouding) voldoende tekst? is er een plek waar de
afbeelding goed tot z'n recht komt? etc. Een heel gezoek. Google
Translate is geduldig.
Wie wil hier mee
helpen?
De bedoeling is dat
langzaam aan de afbeeldingen over de verschillende wiki's verspreid
raken. Niet te veel tegelijk. Dat leidt maar tot schok-reacties. Dat
hebben we op de nl-wiki al weer gezien.
Ik kies er ook
bewust voor om niks aan te kondigen. Gewoon doen. En dan gaat het
allemaal prima. Maar wel: rustig aan.

Dus eigenlijk is de
vraag: willen jullie allemaal ook een kwartiertje per dag gaan
zoeken, vooral onderaan in de (steeds aangroeiende) lijst, of er nog
wat afbeeldingen gekoppeld kunnen worden in de verschillende wiki's?
Het is heel leuk. En leidt ook tot aardige ontdekkingen. Soms heeft
bijv. de Esperanto-versie betere artikelen dan de Engelse of de
Duitse! En de Griekse is vaak ook heel behoorlijk, als het om
vogelteksten gaat.

Ik heb de lijst van vol. 1 nu
helemaal klaar. En ik ben aan vol. 2 begonnen. En je ziet gauw genoeg per afbeelding of er al gebruik van wordt gemaakt op een wiki.

Tot zover even.
graag feedback,
Dick Bos, ook namens
Wilma Verburg (gebruiker:WeeJeeVee)

ps. Sindy, ik heb
het email-adres van Hay en Olaf niet bij de hand. Wil jij svp even
doorsturen?