[Wle-nl] update over Nederlandsche Vogelen

Dick Bos bosdick op gmail.com
Wo mei 27 10:13:13 CEST 2015

aan: Marieke van Delft, leden Project Natuur, Olaf Janssen, Hay Kranen

 van: db, 2015-05-27

 betreft: Nederlandsche Vogelen

 Dag,

 hierbij even een update over de stand van zaken wat ons betreft.

a. ik ben artikeltjes gestart op nl-wiki en en-wiki over [[Nederlandsche
Vogelen]].

Die stukjes zijn nog lang niet klaar. Ik moet bijv. Brouwer 1946 (uit m'n
hoofd) nog goeddeels verwerken. Ook de inleiding bij de editie 2014 zit er
nog niet in.

Ik vroeg mij af wat er in het Engels over NedVog is gepubliceerd. Ik heb
een paar bronnen gevonden:

* Anker, Jean (1938/1979) - ''Bird books and bird art''.

* Sitwell, Sacheverell e.a. (1990) - ''Fine bird books, 1700-1900''

Die moet ik nog eens in een bieb gaan zoeken.

Wie weet er andere (Engelstalige) bronnen?

 Het zou erg mooi zijn als er ook iets op bijv. fr-wiki en de-wiki kwam. Al
was het alleen maar om naar te verwijzen vanuit de afbeeldingen.

Wie kan iets maken voor de-wiki? En wie voor fr-wiki?

Is er nog contact met Vadim zodat we die kunnen vragen iets voor ru-wiki te
maken?

Etc. Wie helpt naar andere talen? (spaans is een prioriteit)

 b. In het verlengde hiervan verdienen natuurlijk ook de makers artikelen:

Nozeman en de Sepp-family. En Houttuyn etc. Marieke is daar al ijverig mee
bezig geweest. Ik heb zelf ook nog wat op de plank liggen. En ook hier
geldt: vertalen heeft prioriteit!

 c. Ik ben wat fouten uit de links naar de nederlandse vogelnamen op de
hulp-pagina van Hay aan het halen.

 d. Dan commons. Ik heb een pagina gemaakt op commons: [[Nederlandsche
Vogelen]].

Daarop o.a. de omslagen en de titelpagina's en per volume een paar fraaie
afbeeldingen.

Maar vooral: subpagina's per volume, waar ik alle afbeeldingen op rij zet,
met de latijnse, nederlandse en engelse naam, clickable en wel. Daarbij
baseer ik me op het overzicht op Husky's subpagina. Met link naar
wikispecies. Misschien wikidata hier ook nog bij doen?

Ik zet er zo ongeveer 10 per dag bij.

Het evidente voordeel van het opsommen per volume is dat je een goeie
controle hebt, of je alles hebt gehad, en bovendien dat het jaar van
uitgave meteen duidelijk is.

Vervolgens gaan we (Wilma en ik) aan de slag om de afbeeldingen op allerlei
wiki's te zetten. Dat is nogal veel werk. Je moet per wiki steeds weer
kijken: is er (naar verhouding) voldoende tekst? is er een plek waar de
afbeelding goed tot z'n recht komt? etc. Een heel gezoek. Google Translate
is geduldig.

Wie wil hier mee helpen?

De bedoeling is dat *langzaam aan* de afbeeldingen over de verschillende
wiki's verspreid raken. Niet te veel tegelijk. Dat leidt maar tot
schok-reacties. Dat hebben we op de nl-wiki al weer gezien.

Ik kies er ook bewust voor om niks aan te kondigen. Gewoon doen. En dan
gaat het allemaal prima. Maar wel: rustig aan.

Dus eigenlijk is de vraag: willen jullie allemaal ook een kwartiertje per
dag gaan zoeken, vooral onderaan in de (steeds aangroeiende) lijst, of er
nog wat afbeeldingen gekoppeld kunnen worden in de verschillende wiki's?
Het is heel leuk. En leidt ook tot aardige ontdekkingen. Soms heeft bijv.
de Esperanto-versie betere artikelen dan de Engelse of de Duitse! En de
Griekse is vaak ook heel behoorlijk, als het om vogelteksten gaat.

Ik heb de lijst van vol. 1 nu helemaal klaar. En ik ben aan vol. 2
begonnen. En je ziet gauw genoeg per afbeelding of er al gebruik van wordt
gemaakt op een wiki.

 Tot zover even.

graag feedback,

Dick Bos, ook namens Wilma Verburg (gebruiker:WeeJeeVee)

 ps. Sindy, ik heb het email-adres van Hay en Olaf niet bij de hand. Wil
jij svp even doorsturen?