[Wle-nl] Probleemsituatie Project Natuur

Romaine Wiki romaine.wiki op gmail.com
Di Feb 10 18:51:28 CET 2015

Beste bestuur van Wikimedia Nederland,

Gezien de omstandigheden lijkt het mij correct om jullie te informeren over
de huidige situatie binnen Project Natuur
<https://nl.wikimedia.org/wiki/Project_Natuur>.

Allereerst de gang van zaken:

* Voorafgaand aan het op tafel komen (op 27 januari aan het einde van de
vergadering) van het strategiedocument was de Projectgroep Natuur lekker
bezig en we hadden zin om met diverse partners samen te werken en
activiteiten te organiseren. Daarbij worden we geholpen door het kantoor
die ons goed ondersteunen.

* Op 27 januari 2015 had de Projectgroep Natuur een vergadering waarbij uit
het niets een strategiedocument op tafel werd gelegd over Project Natuur.
De projectgroep is de uitvoerder van Project Natuur en zij heeft geen
opdracht gegeven tot het opstellen van het strategieplan, is nooit
betrokken geweest bij het opstellen van het projectplan en is zelfs niet op
de hoogte gesteld dat er een strategieplan in de maak was. Terwijl wij als
Projectgroep Natuur als uitvoerder van Project Natuur het hoofdonderwerp
van dit plan zijn!
Bovenaan in het document lezen wij dat het bestuur met dit plan reeds heeft
ingestemd. En we lezen dat dit plan ook reeds al gecommuniceerd is met twee
van de partners waarmee we samenwerken.

Naast dat de tekortkomingen in de gevolgde procedure zijn we als
projectgroep geschokt over de inhoud van het strategieplan. Er wordt reeds
duidelijk gemaakt dat dit strategieplan een dermate afbreuk doet aan de
Projectgroep en Project Natuur, maar ook aan Wikimedia Nederland en de
Wikipedia-gemeenschap, waarbij meerdere leden van Projectgroep Natuur
aangeven te gaan stoppen als er met dit strategieplan verder wordt gegaan.
Om over de problemen van dit strategieplan te spreken hebben we een
vergadering gepland op 9 februari.

* Op 9 februari 2015 heeft de Projectgroep Natuur een specifieke
vergadering gehad puur over dit strategieplan. Wij constateren ernstige
problemen met het strategieplan. Deze liggen op de vlakken:

   1. Procedureel: de Projectgroep Natuur die uitvoerder is van van Project
   Natuur is volledig gepasseerd bij de totstandkoming van dit
   strategiedocument. Daarnaast heeft de Projectgroep Natuur geen opdracht
   gegeven tot het maken van dit strategieplan, is niet betrokken bij het
   maken van het strategieplan en is totaal niet geïnformeerd dat dit
   strategieplan gemaakt ging worden of in de maak was.
   2. Inhoudelijk: het strategieplan gaat uit van een top-down-situatie
   waarbij het bestuur van Wikimedia Nederland bepaalt wat de vrijwilligers in
   de Projectgroep Natuur en op Wikipedia gaan doen, een top-down-situatie
   dus. Die situatie bestaat niet binnen Wikimedia. Wikipedia en Wikimedia
   kennen enkel een bottom-up-situatie en er niet voorbij gegaan wordt aan de
   vrijwilligers. Dit strategieplan gaat over een hele andere wereld. (Om nog
   te zwijgen over het feit dat er geen strategie in het strategieplan
   geformuleerd wordt.)
   3. Partners: we zijn buitengewoon bezorgd dat de partners waarmee wij
   binnen Project Natuur samenwerken in dit strategieplan al betrokken zijn
   nog voordat Project Natuur ze zelf gezien heeft, waarmee overduidelijk een
   verkeerd en onrealistisch beeld geschapen is over Wikimedia/Wikipedia die
   in de toekomst schadelijk kan zijn voor Wikipedia en Wikimedia Nederland.

Dit is slechts een korte samenvatting, het strategieplan staat bol van de
problemen.

Tijdens de vergadering komen wij tot onze conclusie: of dit strategieplan
*definitief* van tafel, of wij stappen uit de Projectgroep Natuur. Dit heb
ik tijdens de vergadering als vraag drie keer voorgelegd aan Marlon wat
zijn besluit hierin is, maar hij weigert een duidelijk antwoord hierin te
geven. Wij gaan er vanuit dat het strategieplan definitief van tafel is.

Verder heeft de Projectgroep Natuur besloten om een nieuw strategieplan te
schrijven. Ik denk dat we gaan proberen om dit reeds voorafgaand daaraan
het voor te bereiden, maar we hebben hier een WikiZaterdag voor gepland
(dan kunnen we allemaal): 28 februari.

* Op 10 februari valt het me op dat Marlon in de notulen over de status van
het strategiedocument de bewoording "is van tafel" gewijzigd heeft in "is
tijdelijk van tafel". "Tijdelijk" houdt in dat het betreffende
strategieplan op een later tijdstip alsnog op tafel komt en dat is voor ons
onaanvaardbaar. Dit heb ik kenbaar gemaakt op onze natuur-mailinglijst. De
reactie die Marlon vervolgens geeft is:

> Nadat dit strategieplan gezamenlijk voltooid is, ga ik een afweging maken
tussen het 'oude' en 'nieuwe' stratgieplan.
> Als het nieuwe strategieplan in mijn ogen gelijkwaardig of beter is, is
het 'oude' plan definitief van tafef.
> Als dit niet het geval is, overweeg ik met het oude strategieplan door te
gaan.

Het spijt me zeer maar dit is onvoldoende. Er zijn slechts 2 opties:
* Ofwel dit strategieplan *definitief* van tafel.
* Ofwel het einde van de projectgroep.

Samengevat:

Willen de vrijwilligers nog steeds projecten doen en activiteiten
organiseren in Project Natuur? Jazeker, maar niet tegen elke prijs. De
problemen met dit document zijn te ernstig om bij behoud van dit document
nog langer door te gaan.

Onze conclusie is helder: Wij kunnen absoluut niet leven met dit
strategieplan.

Wanneer dit strategiedocument nog langer serieus wordt genomen, door wie
dan ook, inclusief het bestuur van Wikimedia Nederland, zal dit betekenen
dat de vrijwilligers uit de Projectgroep Natuur stappen en dat betekent
feitelijk het einde van Project Natuur.

En dit gaat niet over slechts een meningsverschil, maar over een
structureel probleem invisie in houding.

Buiten de procedurele problematiek, buiten de inhoudelijke problemen,
buiten het probleem dat er voor onze partners een verkeerd beeld geschapen
is, bestaat er nog een vierde probleem: het dringt na al die mails en al
die vergaderingen onvoldoende tot Marlon door dat de houding die hij
getoond heeft niet geschikt is binnen Wikimedia en dat hij te weinig
communicatief is. In meerdere mails en vergaderingen zijn de problemen door
meerdere projectleden uitgelegd, maar er wordt te weinig de indruk gegeven
dat het begrepen wordt en er komt nauwelijks te weinig een duidelijk en
concreet antwoord.

Er zijn nu twee vergaderingen geweest waar de emoties hoog opgelopen zijn
als gevolg van het disfunctioneren van Marlon.

Mijn vraag aan het bestuur van Wikimedia Nederland is wat de reactie van
het bestuur op deze situatie is?

Als er vragen zijn willen ik of de andere leden van de Projectgroep Natuur
die vast beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Romaine