[Wle-nl] licenties=?iso-8859-1?Q?=2C_pattypan=2C_categorie=EBn_Re:__workshop_7/1_so?=orten

Hans Muller j.m.muller op hccnet.nl
Za Dec 17 13:30:29 CET 2016

@Kees en anderen,

Kees vroeg nog iets.

opladen met cc-verklaring enz.
------------------------------
Als Martin zijn foto's wil schenken (hiephiep) en goed vindt dat iedereen
ze dan mag gebruiken, ook commercieel, kan dat op drie manieren:

* {{PD}} publiek domein, niks ook geen naamsvermelding auteur verplicht
* {{CC0}} auteursrecht erkend, maar toch geen naamsvermelding auteur
verplicht
* {{CC-BY-SA-4.0}} naamsvermelding auteur verplicht (BY), deze
verplichting geldt ook voor afgeleide versies en dergelijke (SA = share
alike).

pattypan
--------
wijst zichzelf bijna voor wie vertrouwd is met UploadWizard en
metadata-sjablonen, zie ook links onder. Kees en ik probeerden pattypan
destijds voor de geluidsopnamen van krekels, filetype .ogg kon toen niet,
nu wel in latere versie! Zie ook Commons:Pattypan.

Nieuw probleem: Pattypan is zo makkelijk in het gebruik dat de verleiding
bestaat meteen maar op te laden.

Oplossing: toch eerst met UploadWizard een paar files opladen in sjabloon
Information (kan niet anders). Dan desgewenst een ander sjabloon
aanbrengen en de velden en hun metadata aanvullen/corrigeren ("poetsen")
tot alles niet uitputtender meer kan.

categorieën op Commons
In pattypan is er een Excelkolom voor de doelcategorieën, die gescheiden
kunnen worden door puntkomma. Van te voren is te controleren of de
gewenste categorieën in een Excelkolom bestaan, door ze in een kladblok op
Commons (zelf aanmaken) te proberen zoals [[:Categorie:Turdus merula]],
bijv.

https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Hansmuller/Sandbox#Iconographia_Zoologica.2C_test_categories_exist

Vaak is er bij biologische soorten al een ondercategorie voor
illustraties/in art/botanical illustrations enz.

Groetjes, hansmu