[Wle-nl] Fwd: Afbeeldingen Ecomare & Wikipedia

Romaine Wiki romaine.wiki op gmail.com
Wo Dec 14 15:00:40 CET 2016

Halo allen,

De afbeeldingen van Ecomare zijn geüpload!
Het vroeg flink wat handwerk in correcties en het toevoegen van de juiste
categorieën, maar het is gelukt.

In mijn enthousiasme heb ik al een aantal afbeeldingen ook al weten toe te
voegen aan artikelen en ik ben aangestoken om een aantal onderwerpen (klein
tiental) waarvan we nog geen artikel hebben op Wikipedia een artikel te
gaan geven.

Het zijn echt schitterende afbeeldingen en ik hoop dat we in de toekomst
meer afbeeldingen van Ecomare mogen ontvangen.

Groetjes,
Romaine

---------- Doorgestuurd bericht ----------
Van: Romaine Wmnl <romaine op wikimedia.nl>
Datum: 14 december 2016 14:55
Onderwerp: Afbeeldingen Ecomare & Wikipedia
Aan: PamLindeboom op ecomare.nl
Cc: Gerbrand Gaaff <GerbrandGaaff op ecomare.nl>, Sindy Meijer <
meijer op wikimedia.nl>

Beste Pam & Gerbrand,

Drukte en ziekte zorgden voor wat vertraging, maar ik kan jullie het
heugelijke nieuws brengen dat de afbeeldingen van Ecomare afgelopen weekend
geüpload zijn op Wikimedia Commons, de afbeeldingendatabase van Wikipedia.
(In Wikipedia kunnen afbeeldingen alleen gebruikt worden als ze hier
geüpload zijn.)

Alle afbeeldingen staan nu toegevoegd aan: https://commons.wikimedia.org/
wiki/Category:Images_donated_by_Ecomare
Ook staan alle afbeeldingen toegevoegd aan een of meerdere categorieën
(onderaan de pagina) die afbeeldingen over dat onderwerp groeperen. Alle
bestanden heb ik een duidelijke omschrijving in het Nederlands meegegeven
en ik heb ook een Engelse vertaling er aan toegevoegd zodat de
internationale Wikipedia-gemeenschap ze makkelijker kan gebruiken. Op
iedere bestandspagina staat altijd een link naar de website van Ecomare en
ik heb zoals jullie wilden steeds als auteur 'Ecomare/naam persoon'
toegevoegd. Onder deze tabel staat nog eens in een apart kader (dat kan
meevertalen in verschillende talen, naar gelang iemands voorkeuren) dat de
afbeelding gedoneerd en afkomstig is van Ecomare, met een duidelijk
herkenbare afbeelding van Ecomare ernaast.

In mijn enthousiasme heb ik in een paar uur alvast een kleine selectie van
deze afbeeldingen al ruim 200 keer aan artikelen op Wikipedia in het
Nederlands en in andere talen weten toe te voegen. Ook voor de anderen
afbeeldingen kijk ik graag in de komende dagen en weken of ik er een plekje
in artikelen voor kan vinden.

Van een klein tiental afbeeldingen bestaat er nog geen artikel op Wikipedia
en ik ben voornemens om voor die onderwerpen een artikel op Wikipedia te
schrijven op basis van de informatie van jullie website (in eigen woorden
opgeschreven). Onderwerpen waarvan ik denk dat ze van groot belang zijn om
inzichtelijk te hebben voor het publiek.

Mijn interesse is ook gewekt om Ecomare te gaan bezoeken, en dan wat foto's
te nemen natuurlijk.

Ik kan zeggen dat ik het erg mooie afbeeldingen vind en dat ze op veel
artikelen een mooie verrijking en aanvulling zijn van de weergave van het
onderwerp. Een afbeelding zegt zoveel meer dan wat er in duizend woorden te
beschrijven valt.

Voor een flink aantal onderwerpen zit er echt uniek materiaal in deze set
afbeeldingen en wij hopen, gezien dat Ecomare en Wikipedia/Wikimedia
hetzelfde doel hebben met het zo goed mogelijk willen informeren van het
publiek, jullie ook in de toekomst meer afbeeldingen beschikbaar willen
stellen.

Een eerste keer een samenwerking vraagt altijd meer tijd, maar nu wij weten
hoe jullie de dingen graag willen en de toestemming geregistreerd is, is
het voortaan heel eenvoudig om nieuwe afbeeldingen aan Wikipedia te
doneren. Bij voorkeur met een Nederlandse omschrijving, waar van toepassing
de auteur en ik kan nu heel snel nieuwe afbeeldingen van jullie uploaden
voor op Wikipedia.

Zeker afbeeldingen van vondsten, skeletten en levende exemplaren van dieren
zijn erg welkom.

Als er vragen zijn verneem ik die graag!

Nogmaals dank voor de mooie afbeeldingen en we hopen in de toekomst verder
met jullie te kunnen samenwerken.

Met vriendelijke groet,

Romaine

vrijwilliger Wikimedia Nederland/Wikipedia