[Wle-nl] Fwd: De lijst van Floron moet omgezet worden naar rode links hoera gelukt!

k.vliet op kpnmail.nl k.vliet op kpnmail.nl
Di Jan 5 21:59:44 CET 2016

Dag allemaal,
Terecht dat Sindy ernaar blijft vragen maar het onderwerp leeft (nog) niet echt vrees ik.
Goed om even terug te kijken naar de ervaringen met Libellennet. Daar hadden we een beperkte lijst met soorten (ruim 70), met blauwe en rode links, en iemand heeft een eerste check gedaan of de blauwe links als voldoende afgevinkt konden worden. Zo wist iedereen waar hij aan toe was. In de eerste periode zijn flink wat soorten bewerkt door natuur12, Dick en Wilma hebben ook wat gedaan en er kwamen wat reacties van Bart Kimmel. Op basis daarvan hebben Dick en ik na wat pingpongen de 'instructie' uitgebreid en een soort standaard inhoudsopgave gemaakt als handreiking aan de bewerkers. Daarna zijn de meeste overgebleven soorten door mij bewerkt, dus mogelijk moeten we concluderen dat we andere bewerkers afgeschrikt hebben met de instructie??? Uiteraard is iedereen vrij om naar eigen inzicht de pagina's te bewerken, maar voor een encyclopedie is enige structurering wel gewenst (vooraf of achteraf).
Keren we terug naar de planten van Floron, dan hebben we een lijst van ik meen 1700 soorten waarvan een flink deel te weinig informatie in de database heeft om een zinvol artikeltje aan te wijden. Om teleurstellingen bij bewerkers te voorkomen moet je die er eigenlijk uitfilteren. Voor de letters A-C hebben Sindy en ik dat gedaan en houden we ruim 125 bruikbare soorten over waarvoor het tabblad ecologie en verspreiding gevuld is met informatie. Daarmee kunnen bewerkers dus al aan de slag (optie 1 van Sindy is daarvoor dus uitgevoerd). In de komende dagen/weken kunnen we de rest van de lijst filteren, als we het nog steeds een zinvolle onderneming vinden. Ik wil daar wel wat tijd in stoppen; het is een beetje saai werk maar als je het ziet als meditatie word je er heerlijk rustig van :-)
Daarnaast moet er dan nog een stimulerende instructie geschreven worden zodat bewerkers weten wat er van ze verwacht wordt en hoe de verantwoording/bronvermelding eruit moet zien (anders moet je dat achteraf weer gaan stroomlijnen). En natuurlijk weer een mooie soortenlijst die de mensen kunnen afvinken als uitgevoerd.
Naar schatting blijven er na filtering 700-1000 soorten over die bewerkt moeten worden, dat is ruim het tienvoudige van de libellenlijst. Als we even weinig bewerkers hebben als bij de libellen zou het dus 10 jaar duren voordat de klus klaar is. We moeten dus ook hiervoor naar creatieve oplossingen zoeken om meer actieve bewerkers te krijgen. Een optie die ik het proberen waard vind is een themabijeenkomst op wiki-zaterdag (en als het aanslaat gelijk de volgende maand nog een). Daarnaast blijft een schrijf- of actieweek een optie om nog niet weg te gooien. Het blijft in beide gevallen zoeken naar hoe je de vonk bij potentiële bewerkers laat overspringen. Bij de schrijfweek Denemarken is dat goed gelukt (althans er waren veel aanmeldingen) dus het kan wel!
Tot zover mijn duit in het zakje. Graag jullie reacties.
Groeten,  Kees
 ----Origineel Bericht----
Van : meijer op wikimedia.nl
Datum : 05/01/2016 11:27
Aan : wle-nl op lists.wmnederland.nl
Onderwerp : Re: [Wle-nl] Fwd: De lijst van Floron moet omgezet worden naar rode links hoera gelukt!
Hoi.
We krijgen in mijn idee geen klusje in de schoenen geschoven. Uitleggen dat het voor ons niet bruikbaar is of wachten tot de WIR aan de slag gaat kan natuurlijk ook. Alleen wil ik wel iets kunnen vertellen aan Floron. In de email 2 opties om wel met de info aan de slag te gaan en aan jullie de vraag om te reageren. Als inderdaad blijkt dat het niet haalbaar is kan ik dat ook doorgeven. Ik wil dit alleen niet laten liggen tot de vergadering.
Hoe denken de andere over optie 2? Of gaan besluiten we dat dit te groot is voor ons.