[WMNL Strategie] Missie statement

Lodewijk lodewijk op effeietsanders.org
Di Mrt 27 18:56:01 CEST 2012


En strikt genomen zou Publiek Domein materiaal er niet eens onder vallen ;-)

No dia 27 de MarÁo de 2012 18:55, Ziko van Dijk
<zvandijk op googlemail.com>escreveu:

> Hallo mensen, bedankt voor de input. Even kort: "open licentie" is
> niets wat 98 procent van de bevolking snapt, ook geen 50 procent.
> Groeten
> Ziko
>
> 2012/3/27 Jan-Bart de Vreede <J.deVreede op kennisnet.nl>:
> > Hoi,
> >
> >
> > On 27 mrt. 2012, at 00:44, Ronald Beelaard wrote:
> >
> > Of je iets nu missie of visie noemt, lijkt me niet zo interessant. Wel
> van belang is dat er een set statements is die coherentie met elkaar hebben
> en uiteindelijk tot iets leiden waar je de korte termijn doelen en
> activiteiten van een club als WMNL aan kunt toetsen.
> >
> > Schaamteloos gestolen: In ťťn zin is het verschil: een missie<
> http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/leidinggeven/doelen-stellen/missie>
> is waarvoor we staan, een visie is waarvoor we gaan. De missie heeft te
> maken met waarden en identiteit. Wie zijn we, wat zijn onze waarden, hoe
> willen we met onze klanten en medewerkers omgaan? Een visie geeft aan: hoe
> gaan wij de wereld van morgen beÔnvloeden<
> http://www.carrieretijger.nl/functioneren/samenwerken/sociale-vaardigheden/beinvloeden>
> zodat wij succes hebben?
> >
> >
> > Die coherente set statements krijgt daarmee een zekere hiŽrarchie en
> naarmate het statement hoger in de hiŽrarchie zit mag die vager en
> ogenschijnlijk meer onhaalbaar zijn. Toegepast op de Wikimedia beweging:
> >
> >  *   Globaal niveau: "Imagine a world ..." - vaag, onhaalbaar, maar
> kapstok voor uitwerking
> >  *   Chapterniveau missie: zie Erik's formulering. Past in globale
> statement, maar nog steeds heb je dan niet duidelijk welk doel je nastreeft.
> >  *   Het strategieverhaal zou dan die doelen nader moeten definiŽren.
> Dat ontbreekt m.i. nog, want het gaat meer over het volgende niveau
> >  *   Dat vierde niveau specificeert dan wat er moet gebeuren, zowel
> extern als intern, om de doelen te bereiken. Een voorbeeld van extern zou
> kunnen zijn: kennis van GLAM instituten op een of andere manier integreren
> in WM projecten (dat is al concreter dan samenwerking met GLAM). Een
> voorbeeld van intern is dan: opbouwen van een organisatie die dat kan
> faciliteren.
> >
> > Het probleem zit m.i. in het feit dat het derde punt wordt overgeslagen.
> Dan krijgt de strategiediscussie een erg opportunistisch karakter. Zo in de
> geest van: als we een directeur hebben dan zien we wel met welke ideeŽn
> hij/zij komt.
> >
> > Je kan hem ook "glas is half-vol" beredeneren: "als we een directeur
> hebben dan kan die het strategie proces begeleiden zodat we met zijn allen
> een strategie kunnen vormen. Vaak is een dergelijk iemand wel nodig om dit
> te bewerkstelligen. Het komt bijna natuurlijk bij de rol: "Ik kan niet
> functioneren zonder een strategie, dat is ook waar jullie mij op
> beoordelen. dus laten we die eerst maar eens vaststellen".
> >
> > Voorstel van de Missie van Erik: Wikimedia Nederland streeft naar
> kennisdeling door vrijwiligers onder een open licentie, in Nederland en
> daarbuiten.
> >
> > Is volgens mij een hele goede, kort compact met belangrijke aspecten. Ik
> mis alleen jullie GLAM doelstellingen, daar streef je naar Kennisdeling
> onder "niet vrijwilligers", maar ik weet even niet hoe je dat makkelijk kan
> oplossen.
> >
> > Maar ja, ik sta per ongeluk nog op deze lijst, maar dit was mijn 2c
> >
> > Jan-Bart de Vreede
> > Vice Chair Board of Trustees
> > Wikimedia Foundation
> >
> >
> > _______________________________________________
> > Strategie mailing list
> > Strategie op lists.wmnederland.nl
> > http://lists.wmnederland.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/strategie
>
>
>
> --
> Ziko van Dijk
> The Netherlands
> http://zikoblog.wordpress.com/
> _______________________________________________
> Strategie mailing list
> Strategie op lists.wmnederland.nl
> http://lists.wmnederland.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/strategie
>
------------- volgend deel ------------
Een HTML-bijlage is gescrubt...
URL: <http://lists.wmnederland.nl/pipermail/strategie/attachments/20120327/b92c1972/attachment.html>


Meer informatie over de Strategie maillijst