[WMNL Strategie] Missie statement

Ronald Beelaard rbeelaard op gmail.com
Di Mrt 27 00:44:38 CEST 2012

Of je iets nu missie of visie noemt, lijkt me niet zo interessant. Wel
van belang is dat er een set statements is die coherentie met elkaar
hebben en uiteindelijk tot iets leiden waar je de korte termijn doelen
en activiteiten van een club als WMNL aan kunt toetsen.
Die coherente set statements krijgt daarmee een zekere hiërarchie en
naarmate het statement hoger in de hiërarchie zit mag die vager en
ogenschijnlijk meer onhaalbaar zijn. Toegepast op de Wikimedia beweging:

  * Globaal niveau: "Imagine a world ..." - vaag, onhaalbaar, maar
    kapstok voor uitwerking
  * Chapterniveau missie: zie Erik's formulering. Past in globale
    statement, maar nog steeds heb je dan niet duidelijk welk doel je
    nastreeft.
  * Het strategieverhaal zou dan die doelen nader moeten definiëren. Dat
    ontbreekt m.i. nog, want het gaat meer over het volgende niveau
  * Dat vierde niveau specificeert dan wat er moet gebeuren, zowel
    extern als intern, om de doelen te bereiken. Een voorbeeld van
    extern zou kunnen zijn: kennis van GLAM instituten op een of andere
    manier integreren in WM projecten (dat is al concreter dan
    samenwerking met GLAM). Een voorbeeld van intern is dan: opbouwen
    van een organisatie die dat kan faciliteren.

Het probleem zit m.i. in het feit dat het derde punt wordt overgeslagen.
Dan krijgt de strategiediscussie een erg opportunistisch karakter. Zo in
de geest van: als we een directeur hebben dan zien we wel met welke
ideeën hij/zij komt.

Om te illustreren wat ik bedoel heb ik nog eens opgezocht wat WP zegt
over de in mijn herinnering meest duidelijke strategische doelstelling
in de moderne geschiedenis. Dat is de uitspraak van John F. Kennedy in
1961 over de doelstelling om binnen 10 jaar een mens op de maan te
hebben (zie de artikelen over JFK, zowel op nlwiki als enwiki). Niemand
wist toen nog hoe dat dan wel moest, maar er is uiteindelijk een niet
onbelangrijke industrietak uit voortgekomen en het heeft een boost
gegeven aan de menselijke kennis over niet aan onze Aarde gebonden
zaken, die nu nog steeds doorwerkt. Een soortgelijk statement als
strategiedoelstelling mis ik nog steeds in het WMNL strategieverhaal,
maar eigenlijk ook in de uitspraken van de Foundation voor zover ik die
her en der tegen kom.

mvg Ronald