[WMNL Strategie] Vragenlijst voor donateurs

Ad Huikeshoven ad.huikeshoven op gmail.com
Wo Apr 6 09:44:28 CEST 2011

Siebrand, Ciell en Ziko,

Over de vragenlijst. Goed dat jullie zo voortvarend het opstellen van de
vragenlijst hebben opgepakt. Goed dat de vragenlijst kort en bondig is en to
the point. De google form geeft weinig ruimte voor andere informatie of
logo. De bedankmail zal wel WMNL logo gaan bevatten denk ik, en het KvK
inschrijfnummer en het bankrekeningnummer van de vereniging. Daarover later
meer. Wat mij betreft is de vragenlijst goed genoeg en zouden de bedankmails
met link naar vragenlijst deze week de deur uitkunnen.

De eerste alinea 'jeukt' bij mij. De opzet nu is:

Vragenlijst voor donateurs van Wikimedia Nederland
Beste donateur. Hartelijk dank dat u de tijd hebt genomen naar deze
vragenlijst te komen. Geef alstublieft antwoord op de onderstaande vragen. U
hoeft niet op alle vragen antwoord te geven. Als u klaar bent, klikt u op de
knop "Insturen" of "Submit" onderaan de vragenlijst.

Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg het gevoel een machinevertaling uit
het Amerikaans te lezen. Een alternatief (ik geef toe, gejat)
Tevredenheid donateurs Wikimedia Nederland
Donateurs zijn erg belangrijk voor Wikimedia Nederland. Daarom willen we
graag weten hoe tevreden u over onze activiteiten bent en welke activiteiten
u belangrijk vindt. Om hier achter te komen, hebben wij deze enquête
opgesteld. De enquête bestaat uit zes vragen en zal ongeveer twee minuten
van uw tijd in beslag nemen. Uw ingevulde enquête wordt vertrouwelijk in
behandeling genomen en niet voor anderen doeleinden gebruikt.

Voor vragen kunt u contact opnemen met

Siebrand Mazeland
wm-nl op wikimedia.org

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

--- Er kan ook een andere contactpersoon aangewezen worden - het mail adres
'moet' van een bemensde OTRS queue zijn

Dan over 'bankrekeningnummer'. Communiceren met donateurs is allemaal leuk
en aardig, en het doel is uiteindelijk niet om antwoorden op enquete vragen
te krijgen, maar om nieuwe donaties te krijgen. Vandaar het
bankrekeningnummer - want een overschrijving is voor WM-NL het goedkoopste.
Gisteren las ik de volgende blog over fundraiser:
http://fundraiseronline.blogspot.com/2011/04/dank-u-of-niet.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Onderzoeken is méér dan alleen één vragenlijst uitzetten bij álle donateurs.
In de blog deden ze onderzoek door een deel van de bedankbrieven zonder
donatieverzoek te doen, en een deel met donatieverzoek.

Aangezien WMNL meer dan 10.000 donateurs heeft - en ik neem aan dat er ook
meer dan 10.000 e-mail adressen zijn, dan kun je een kwart alleen een
bedankje sturen, een kwart een bedankje met expliciet donatieverzoek (of
link naar de donatielandingspagina), een kwart een bedankje met link naar
vragenlijst, en een kwart een bedankje met expliciet donatieverzoek en link
naar vragenlijst. Met een beetje ijver van de penningmeester is dan te
achterhalen welke van die vier opties het meeste geld oplevert. En je kunt
de 'meningen' (antwoorden op de vragen) vergelijken tussen de 2 groepen,
namelijk wel of geen donatieverzoek. En die laatste twee groepen kun je nog
weer uitsplitsen tussen wel en geen nieuwe donatie (niet op individueel
niveau maar wel op groep niveau). O ja, voor ik het vergeet - de meest
belangrijke informatie haal je uit puur het responspercentage per
onderzoeksgroep. Hoe hoger de respons (of hoe korter de mediane duur tussen
verzenden en terugontvangen vragenlijst) hoe hoger de waardering.

Voor wat betreft betrouwbaarheid van de resultaten is een steekproef onder
een paar honderd donateurs voldoende. Daarvoor hoef je niet aan alle
donateurs een vragenlijst te sturen om een representatief beeld te krijgen.
De bewuste variatie in benaderingswijzen kan juist waardevolle extra
informatie opleveren. En daar gaat dat blog over waar ik een link van
stuurde.

(Of de een of de andere inleiding van de vragenlijst 'beter' is - wel of
geen naam en e-mail adres eronder bijvoorbeeld - is ook een goede vraag, die
je kan uitproberen door groepen verder uit te splitsen.)

Kortom ga verder met bedankmail(s) met of zonder link naar vragenlijst(en),
deel donateurs in groepen in dump mailadressen in bcc en *bewaar* de
verzonden mail - in het bijzonder zorg dat je een ingevulde vragenlijst kunt
linken aan een van de verzonden mails, en dat je ook een ontvangen donatie
zo mogelijk kunt linken aan een van de verzonden mails.

Heel veel succes met het opstellen en versturen van de bedankmails aan de
donateurs!

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven