[Wle-nl] Wat zouden jullie doen met €50.000?

sander turnhout s.turnhout op soortennl.nl
Ma Feb 6 13:32:13 CET 2017

Bij project natuur hebben we vooral te maken met een mismatch tussen de
hoeveelheid informatie die in principe geschikt en beschikbaar is om te
plaatsen en de hoeveelheid mensen die dit kunnen en willen doen. De
volgende vraag is dan in hoeverre je dit met geld op kunt lossen.

Ik vraag me wel eens af of soortenzoekers en zoekkaarten niet heel geschikt
zouden zijn voor wikipedia; je speelt in op een veel gestelde vraag 'wat is
dit eigenlijk voor een plantje / beestje' maar je komt dan al snel uit op
interactieve determinatiesleutels en interactie. Die interactie brengt wel
contact tot stand maar het is voor mij nog de vraag of en in hoeverre wiki
die kant op wil.

Wat me leuk lijkt is om digitale soortenzoekers in te bedden -
http://determineren.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/ - en wellicht ook
nieuwe te maken van groepen die nog gedaan moeten worden. Hiermee krijgt
wikipedia ook de functie van digitale veldgids - je staat in het veld, je
ziet iets; dat zoeken we op op wikipedia.

Die opzoekfunctie past misschien wel, omdat het uiteindelijk ook gewoon om
soortbeschrijvingen en ecologie e.d. gaat maar na het opzoeken willen we
heel graag ook de 'geef hem door' functie erbij en dat zal misschien niet
door iedereen goed gevonden worden - hoewel we natuurlijk 'geef hem door'
ook aan wikidata kunnen koppelen.

Ik benieuwd waar anderen mee komen; want er is een zee van ideeën mogelijk
natuurlijk.

Met groet

Sander

--

--

Sander Turnhout
Strategisch adviseur SoortenNL

https://twitter.com/Sanderturnhout

(e) s.turnhout op soortenNL.nl <secretaris op voff.nl>
(t) 06 282 25 990
(w) www.soortenNL.nl <http://www.voff.nl/>
(fb) /soortenNL/ <https://www.facebook.com/soortennl/>

Ziet u ze vliegen? Vertel het ons op www.telmee.nl

Bezoekadres: Toernooiveld 1 - 6525 ED Nijmegen
Postadres: Postbus 9010 - 6500 GL Nijmegen