[Wle-nl] Fw: Pilot QR-pedia

Kees van Vliet k.vliet op kpnmail.nl
Ma Feb 6 11:43:31 CET 2017

Hierbij even een update van het overleg met de heemtuin in Castricum. Ik heb vanmorgen telefonisch overleg gehad met de werkgroep. Ze zijn erg enthousiast en zoeken al veel zelf uit. Maandag 20 februari ga ik bij ze op bezoek om concrete afspraken te maken.

Een paar concrete vragen voor onze projectgroep:
- mogen ze ook een paar QR-linkjes naar hun eigen website laten meelopen in het project?
- is het denkbaar/bespreekbaar dat de tuin een eigen lemma op wikipedia krijgt? (net als de Londotuin); welke voorwaarden stellen we daaraan?
- hebben we ideeën over waterproof bevestiging als we codes op bestaande bordjes willen plakken?
- moeten ze rekening houden met een bepaalde productietijd voor maken/leveren van de QR-badges?
- kunnen we bijhouden hoeveel (extra) bezoekers het project genereert op wikipedia? is dan ook na te gaan of die bezoekers via de QR-codes binnenkomen? (Sindy, Romaine?)

Tot zover voor nu. bespreken we dinsdag.

Groeten,  Kees

From: marijke van hoek
Sent: Wednesday, January 25, 2017 2:53 PM
To: k.vliet op kpnmail.nl
Cc: Margot Nell
Subject: Re: Pilot QR-pedia

Beste Kees,

Bedankt voor je uitgebreide mail met best weer veel informatie.

Ik hoop dat je een fijne wandelvakantie gehad hebt met redelijk wandelweer en mooie uitzichten.

Afgelopen maandag heb ik samen met onze tuinman Bertho een rondje gemaakt en we hebben een aantal mogelijke 'objecten' voor een QR-code opgeschreven. Deze wil ik eerst even beter opschrijven en nazoeken in Wiki. Ik zeg trouwens expres 'objecten', want naast een aantal bomen/planten hebben we ook wat 'plantengemeenschappen/landschapstypen' die we kunnen benoemen. Dit ondanks dat de Tuin relatief klein is. Verder vinden we een paar andere voor de Tuin kenmerkende onderdelen vermeldenswaard, bv onze kapitein Rommel, die nog niet in Wiki te vinden is.

Dit aanzetje voor QR-kandidaten gaan we binnenkort even in een iets groter verband bespreken met 2 andere Tuin-groen-mensen.

Bij sommige objecten staat al een klein of wat groter bordje, maar bij de meeste staat nog niets. Je moet waarschijnlijk vrij dicht bij een QR-code zijn om er een goede foto van te kunnen maken met je mobiel, is een meter of twee voldoende?

Voor de Tuin hebben we in ieder geval het IVN en Landschap-NH als referenties, en voor kapitein Rommel kan ook Werkgroep Oud-Castricum een goed woordje doen. Ik ben nog aan het uitzoeken wie ons op Internet allemaal noemt.

Onze Richard heeft al een QR-code aangemaakt, die naar onze eigen website verwijst. Zo kunnen we ook verwijzingen maken, die niet naar Wiki kunnen doorlussen, maar volgens ons ook belangrijk zijn (in het kader van de QR-pedia pilot).

Jullie laten ergens de QR-codes 'waterproof' aanmaken, kunnen daar een paar extra codes meedoen? We kunnen ook zelf afdrukken en plastificeren.

Zo, nu heb ik alle werkgroepleden al even genoemd. Op 6 febr om 10:00 uur komen we weer met ons 4-en bij elkaar. Dan wil ik ook wat meer kunnen vertellen over de Organisatie, zoals: - Opstarten en ‘taakverdeling’; - Promotie, bekendmaking; - Een evaluatie in de zomer (hoe komen we dan aan gebruiksgegevens?).

Zullen we tijdens dat overleg met jou bellen, of is het handiger als wij daar samen vooraf even van gedachten over wisselen.

En je wilde een keertje langskomen, je bent van harte welkom. Op welke termijn wilde je dat afspreken?

Dat was het weer eventjes,

Groetjes, Marijke van Hoek