[Wle-nl] Londotuin en Wikipedia

k.vliet op kpnmail.nl k.vliet op kpnmail.nl
Do Sep 15 21:13:00 CEST 2016

Naar aanleiding van mijn mailtje heb ik contact gehad met Ger Londo zelf. We hebben gesproken over verschillende aandachtspunten en beperkingen mbt het project. Komende woensdag heb ik met hem afgesproken in de tuin bij Broekhuizen om er verder over te praten.
De volgende aandachtspunten leg ik even aan jullie voor om reacties/aanvullingen/vragen te krijgen die ik in het overleg weer kan inbrengen.
1. de info over planten op wikipedia is nogal heterogeen; met name weinig over de ecologie van planten; en dat is nu juist de focus van de Londotuin.
2. is de verspreidingsatlas van Floron dan niet een betere bron om naar te verwijzen? (ik heb uitgelegd dat we al bezig zijn de Floron info te verwerken en dat het project hiervoor ook een stimulans kan zijn).
3. heemtuinen als Thijsse's Hof hebben vaak bij alle soorten al een bordje staan; waarom is een QR-code dan nog nodig? (ze kunnen de naam toch intypen).
4. de Londotuin heeft een zeer beperkte openstelling; zondag in het seizoen en woensdagmorgen het jaar rond (dan wordt er ook onderhoud gedaan door vrijwilligers).
5. er komen niet veel mensen in de tuin; meestal zijn ze vegetatiekundig geïnteresseerd. (maar ik meen me te herinneren dat er ook scholen gebruik van maken en IVN voor excursies)
6. Londo denkt ook zelf na hoe de informatieverstrekking over de tuin verbeterd kan worden; hij zou graag iets doen met de beschrijvingen van de biotopen, maar die zijn (nog) niet digitaal beschikbaar. (ik heb aangeboden dat we hierbij misschien van dienst kunnen zijn).
7. naast de verschillende biotopen met veel gradiënten en natuurlijke ontwikkeling is er een demonstratiestrook waarin meer bordjes bij de soorten staan en die gecultiveerd wordt (ook verf- en keukenplanten bv); Londo vindt dit minder interessant dan de natuurlijke vegetaties, maar die hebben weinig bordjes bij de soorten.
8. de tuin heeft honderden soorten, vooral kalkgraslandsoorten, op relatief kleine oppervlakken vergeleken met de natuurlijke situatie; voor het stinzenbos zijn de gradiënten veel minder en daarmee ook de soortenrijkdom.
Tot zover de eerste oogst. Graag reacties.
Wilma, heb jij foto's die in wat meer detail laten zien hoe het er in de tuin van het Groene Huis uitziet?
Groeten allemaal en fijn weekend,  Kees