[Wle-nl] De lijst van Floron moet omgezet worden naar rode links hoera gelukt!

k.vliet op kpnmail.nl k.vliet op kpnmail.nl
Wo Dec 16 23:03:11 CET 2015

Ha Sindy, ik heb je lijst naar mijn kladblok gekopieerd en een eerste selectie gemaakt op de letter A: daar blijven 29 namen van over waar redelijk wat info over ecologie en verspreiding van is. De lijsten zullen per letter wel verschillen, maar met een grove schatting zou je wel meer dan 500 bruikbare namen kunnen overhouden. Voldoende perspectief om mee door te gaan?
De A heeft ongeveer drie kwartier gekost met twee laptops naast elkaar. Met wat oefening zal het wel sneller gaan.
Ik heb nu heel kritisch gekeken of er informatie op de aparte tab ecologie en verspreiding staat. Op het tabje algemeen staat soms ook wel wat info, maar in telegramstijl dus dat vereist waarschijnlijk meer kennis om goed te kunnen verwerken tot een lemma. Die heb ik nu dus niet meegenomen in de selectie.
Groeten,  Kees
----Origineel Bericht----
Van : meijer op wikimedia.nl
Datum : 14/12/2015 11:23
Aan : k.vliet op kpnmail.nl, wle-nl op lists.wmnederland.nl
Onderwerp : Re: Re: [Wle-nl] De lijst van Floron moet omgezet worden naar rode links hoera gelukt!
Hallo Kees,
Inline mijn reactie
Met vriendelijke groet,
Sindy Meijer
Communicatie & Community support Wikimedia Nederland
0650879379  •  (0)30 3200238
Werkdagen maandag t/m donderdag
Op 12 december 2015 21:06 schreef k.vliet op kpnmail.nl <k.vliet op kpnmail.nl>:
Ja ik heb nav de reactie van Wilma ook even naar de lijst en naar de Floron-site gekeken en kom tot dezelfde conclusie. Bij de eerste 25 namen uit onze lijst zijn er slechts 2 waarover op de Floron-site het tabje over ecologie en verspreiding gevuld is. Voor een redelijk gevuld artikel zou nog wel wat speurwerk in aanvullende literatuur nodig zijn. Niet zo geschikt om aan een 'algemeen' publiek als uitdaging voor te leggen. Voor de iets meer gevorderde natuuradepten zou het kunnen als de lijst wordt opgeschoond (zo'n selectie zou het makkelijkst rechtstreeks in de Floron-database te maken zijn denk ik). [om een wat completer beeld te krijgen zou ik eigenlijk een paar honderd namen willen langslopen, maar de Floron-site springt elke keer terug naar het begin van de lijst dus het vereist steeds meer muisklikken om op bij de volgende naam in de lijst uit te komen]
Vervelend dat er van een hoop soorten geen informatie beschikbaar is. Weet je wellicht ook nog welke dat waren? Dan hebben we meteen 23 rode links minder. De website werkt ook niet helemaal mee begrijp ik. Ik schat in dat Floron niet een dergelijke selectie gaat maken. Uiteraard kan ik dat terugkoppelen.
Een andere optie is om niet te focussen op nieuwe pagina's maar op aanvullen van bestaande pagina's (zoals we met het Libellenproject doen). Op de Floron-site vind ik bij de eerste 25 namen 3 namen waarover een hoofdstukje ecologie en verspreiding beschikbaar is en waarover ook al een lemma op WP bestaat. De info van Floron gaat vooral over groeiplaats/standplaats, de historische verspreiding en soms gebruiksmogelijkheden. Dat kan een mooie aanvulling voor bestaande pagina's  zijn (moet nog wel gecheckt worden bij wat meer namen). Vergt ook wel een beetje bekendheid met natuuronderwerpen maar de drempel is lager dan bij het opzetten van nieuwe pagina's (optie hierboven). Ook hiervoor zou Floron in hun database een selectie moeten maken van planten waarvoor info over ecologie en verspreiding (in tekst) beschikbaar is. En dan een wat uitgebreidere instructie bij schrijven en mogelijk wat voorwerk doen (standaard kopjes bijv) zoals bij de libellen.
Het aanvullen van bestaande pagina's is ook nog een idee, maar dan vraag ik af hoe we daarvan weer een lijst maken.
Tenslotte nog iets wat opvalt op de Floron-site. Wilma noemde al de focus op exoten / minder bekende soorten in de selectie die we ontvangen hebben. Het omgekeerde lijkt ook waar: over vrij bekende soorten is op de site ook vaak geen info over ecologie/verspreiding (buiten het kaartje) te vinden. Dat kan een bewuste keuze zijn van Floron (bv omdat ze juist de introductie van nieuwe soorten in NL willen monitoren) maar het maakt het wat lastiger om voor gebruik op Wikipedia een goede selectie te maken. Ik zou het liefst eerst de info over de algemeen voorkomende soorten redelijk compleet hebben voordat de oprukkende exoten aan de beurt komen (maar dat kan voor anderen best andersom zijn natuurlijk). Iets om nog even over verder te praten.
Ik heb geen idee wat hun werkwijze hierop is.
Als echt laatste nog een suggestie (die mogelijk al eerder verkend is): de zoogdiervereniging heeft ook een website met op het oog redelijk complete info over zoogdieren in Nederland (per soort een startpagina met doorklikken naar achterliggende informatie). Zie deze link: http://www.zoogdiervereniging.nl/Zoogdieren%20A-Z  Is dat een optie om nog verder te verkennen? Ik heb weleens een balletje opgegooid bij niemand die ik daar kende, maar die verwees me naar een medewerker van VOFF die destijds bij de zoogdiervereniging gedetacheerd was. Laat maar weten of er nog interesse is om een poging te wagen.
Er is contact met de Zoogdieren ik heb vorig jaar een presentatie gegeven bij de VOFF waar zij ook aanwezig waren. Aan de andere kant wil ik niet al het gras voor de voeten van een mogelijke WIR weg maaien. Laten we eerst proberen een creatieve oplossing te vinden voor de donatie van Floron.
Groet,
Sindy
Groeten,  Kees