[Wle-nl] 9 juni

Sindy Meijer meijer op wikimedia.nl
Wo Jun 4 14:48:17 CEST 2014

Onderstaand het antwoord van Dick ook nog even over de lijst. Om verwarring
te voorkomen morgen willen we besluiten of we gaan of de we het annuleren.
 Mochten er nog mensen zijn die input willen geven hoor ik het graag!

Sindy

Dag Sindy,
wat jammer dat er zich nog geen personen hebben aangemeld!
Het blijft hoe dan ook erg belangrijk om zorgvuldig hier mee om te gaan.
Blijkbaar heeft de coördinator ter plaatse er wel zin in. Heb je daar
contact mee gehad?
Zoals ik al eerder heb gemeld: de organisatie van de Nationale Parken is
een koepel. Als je mensen wilt bereiken zul je de organisaties binnen
moeten die het park dragen. Ik denk daarbij hier dan in de eerste plaats
aan Staatsbosbeheer en It Fryske Gea. Hoe zit het met de vrijwilligers bij
die organisaties? Mensen die rondleidingen geven, de bezoekerscentra
bemannen etc. Zijn die intensief benaderd?
Verder: ik kan me voorstellen dat mensen zich op het laatst nog opgeven (of
helemaal niet, en gewoon komen kijken). Zeker als de communicatie via de
lokale kranten nog maar kort geleden verspreid is.

Op zichzelf is er vanuit Wikimedia een behoorlijke club die zich heeft
aangemeld, dacht ik. Dat is ook belangrijk. Ik zie daarbij ook een paar
namen die ik nog niet eerder tegen ben gekomen (in WLE-verband).  Wij
moeten richting de Nationale Parken ook duidelijk maken dat het ons wat
waard is om dit van de grond te tillen. Het afblazen in dit stadium lijkt
me daarin bepaald niet positief bijdragen.

Als er voor bepaalde mensen geldt (bijv. Romaine, zoals ik las) dat het
heel lastig is omdat het zo'n uithoek is etc... dan moeten we daar m.i.
flexibel mee omgaan.
In het algemeen geldt natuurlijk dat de meeste natuurgebieden en Nationale
Parken nogal ver van de wereld liggen - dat is een kenmerk van de natuur,
zal ik maar zeggen, dat het zich vaak aan de periferie bevindt. We hebben
er eigenlijk voor gekozen om de wat beter bereikbare spots te selecteren.
Schiermonnikoog of zo zou nog lastiger zijn.
We hoeven daar ook niet met 10 personen te komen (zeker niet als er nog
weinig aanmeldingen zijn).
Maar we moeten het wel laten doorgaan. Nu afblazen heeft het gevaar van een
neerwaartse spiraal, waar we niet in willen komen.
We moeten gewoon zelf het idee hebben dat we in dit stadium hebben gedaan
wat we konden, en dan maar zien hoever we komen. Afblazen hoort daar niet
bij.

tot gauw,
db