[Wle-nl] aftrap zaterdag 3 mei

Denise Jansen jansen op wikimedia.nl
Ma mei 5 09:55:39 CEST 2014

Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag hebben we de aftrap van WLE gehad. We zijn heel
hartelijk ontvangen op buitencentrum Weerribben - Wieden in de kop van
Overijssel.

*Deelnemers:*
Totaal waren alle 11 mensen aanwezig die zich vooraf hadden ingeschreven,
waarvan er 9 mensen tijdens de boottocht hebben gefotografeerd. (Romaine en
ik zijn in het buitencentrum gebleven om de voorbereidingen te doen voor
als men terugkwam van de boottocht.)
Daarnaast hebben we nog 3 stellen die het centrum bezochten uitleg gegeven
over Wiki Loves Earth en de mogelijkheid gegeven om mee te varen.
De boot zat hiermee ook vol (zie foto's op Commons), waren het er meer
geweest dan was het maken van foto's lastiger geworden vermoed ik.

De start was iets later in verband met vertragingen in het OV. Er was één
deelnemer die niet eerder bij Wikimedia activiteiten was geweest of bekend
was met ons, die heb ik persoonlijk uitgelegd wat we willen bereiken met
Wiki Loves Earth, en wat we nog gaan doen. En wat Wikimedia doet.

*Fotografie introductie, Commons uitleg en uploaden*
Sebastiaan heeft een korte introductie gedaan over fotografie en die werd
in mijn ogen goed ontvangen, mede dankzij het enthousiasme van Sebastiaan.

Na de boottocht (die in overleg met maar ook mede dankzij een zeer vrolijke
boswachter een half uur langer mocht zijn) heeft Ciell een heel heldere
uitleg gegeven over Commons en ze heeft ter plaatse laten zien hoe foto's
geupload kunnen worden.

Een aantal mensen startte gelijk met uploaden, de anderen hebben na de
uitleg van Ciell nog uitgeprobeerd hoe het werkte, of in ieder geval
meegekeken.

We hebben een paar dingen opgemerkt waar we wat mee zouden kunnen (soms
moeten) doen bij volgende evenementen van Wiki Loves Earth:

*Communicatie :*
-Indien voldoende organisatie capaciteit: zorg voor iemand die mensen ter
plaatse persoonlijk aanspreekt en ansichtkaarten uitdeelt, mensen vertelt
wat we doen en dat ze mee kunnen doen aan de wedstrijd.
-Indien nog plekken open op dag zelf: spreek bezoekers van het park vooraf
& ter plaatse aan. Ik merkte dat bezoekers van het centrum alsnog wel
interesse hadden om mee te doen, je moet ze daarvoor wel aanspreken &
uitnodigen. Mensen schuiven niet zomaar aan.
-Kunnen we een postertje ontwikkelen en op laten hangen bij de
Buitencentra? Veel mensen lopen direct het gebied in, en missen daarbij de
aankondiging van Wiki Loves Earth.

*Workshop/evenement:*
*-*Check of er een plek is waar mensen hun kostbare/persoonlijke spullen
achter kunnen laten.
-Check wat de Wifi sterkte is, is het voldoende voor het evenement (het
ging goed, maar het was niet snel)
-Check of we ter plaatse Wikipedia kunnen bewerken (bij weerribben kon dat
niet, Romaine heeft dit echter heel snel kunnen oplossen)
-Omdat we een groot deel van de tijd gebruiken om foto's te maken, is er
relatief weinig tijd om te uploaden. De foto's moeten eerst worden
uitgezocht en daarna geupload.
Ik denk andere andere kant niet dat je de dag veel langer moet maken of
anders moet indelen. Maar, is het erg dat er weinig tijd is voor uploaden?
-Drankjes na afloop zouden volgende keer iets uitgebreider mogen zijn, nu
was er alleen appelsap.

*Afsluiting:*
De afsluiting ging nu vrij snel en abrupt omdat het centrum om vijf uur
dicht ging. Ik vind persoonlijk dat ik nog iets had moeten zeggen maar daar
was de gelegenheid niet voor. Wel hebben we iedereen persoonlijk dag gezegd
en bedankt voor aanwezigheid, maar was er zelf niet helemaal tevreden over.
Maar, misschien was dit gewoon Wiki style?

Dat was in vogelvlucht mijn feedback. Als er nog mensen zijn met tips,
verbeterpunten, ideeën voor een volgend evenement, dan horen we dat graag!

Dank aan iedereen voor zijn/haar bijdrage, ik heb een hele leuke dag gehad.

groetjes,

Denise Jansen
Communicatie en Community support
Wikimedia Nederland

tel. 06  2952 0069
(ma, di, do)

*Postadres*:                                                 * Bezoekadres:*
Postbus 167                                                Mariaplaats 3
3500 AD  Utrecht                                         Utrecht

*Wikimedia Nederland organiseert het hele jaar door diverse activiteiten.
Ook u bent daar van harte welkom. Kijk voor meer informatie op onze website
<http://www.wikimedia.nl/pagina/agenda>.*