[WMNL Strategie] Bezoekers en bewerkers

Erik Zachte erikzachte op infodisiac.com
Za Mrt 31 22:57:36 CEST 2012

Ad:

> Hoeveel mensen verzamelen en ontwikkelen nu (vrij) educatief materiaal in
Nederland (aantal actieve bijdragers aan Wikipedia in Nederland per maand)?
Hoeveel zullen dat er zijn over tien jaar?

Voor een plot van de trend in editors op wp:nl zie
http://stats.wikimedia.org/EN/SummaryNL.htm
Als op meer grote Wikipedia's daalt het aantal heel traag maar gestaag.
Overigens zie ik geen enkele reden tot paniek, maar ik ben in dat opzicht
binnen WMF in de minderheid.

De lichte daling is enkele procenten per jaar. Maar de piek van begin 2007
is natuurlijk een heel dubieus ijkpunt. Wikipedia was toen 'talk of the
town', een nieuwe hype.

Een getalsmatige breakdown:
http://stats.wikimedia.org/EN/TablesWikipediaNL.htm#activitylevels

Beide zijn voor de Nederlandse Wikipedia als geheel, ongeacht herkomst.

http://stats.wikimedia.org/wikimedia/squids/SquidReportPageEditsPerLanguageB
reakdown.htm
leert ons dat 73% van de edits op de Nederlandse Wikipedia uit Nederland
komt, 21.5 uit België, overige ruim 5% van elders.
Als we even aannemen dat Wikipedia in Nederland en België even makkelijk te
editen is (bandbreedte, response tijd),
en actieve editors naar rato verdelen zou dat voor Nederland betekenen dat
73% van +/- 1450 = 1058 Nederlandse editors 5 of meer bewerkingen per maand
doen op wp:nl, en 182 doen 100 of meer bewerkingen per maand.

> Hoeveel zullen dat er zijn over tien jaar?

Geen flauw idee. Dat hangt van van alles en nog wat af. Verder dan drie jaar
vooruitkijken lijkt me zeer speculatief.

Twee dingen lijken me vrij zeker:
- in Nederland moeten we het niet hebben van grotere bekendheid van het
product Wikipeda die is onder internet gebruiekers 98+% schat ik zo.
- evemnin valt veel groei te verwachten uit toenemend aantal internet
aansluitingen, met internet toegang voor 91% van de bevolking  is daar ook
weinig meer te halen
  zie
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_number_of_Internet_users

Mijn wedervraag: hoeveel Nederlandse internet gebruikers weten dat Wikipedia
geschreven wordt door vrijwilligers, en dat iedereen bij kan dragen?

Dat percentage ligt beduidend lager. Geen idee hoe laag.
Wat kost een klein marktonderzoek, b.v. telefonische enquete onder 200-500
willekeurige mensen ?

Hier is denk ik veel te halen. En hier zou WMNL een grotere rol kunnen
spelen. Veel groter dan tot nu toe. Site banners zijn natuurlijk gratis en
bereiken in theorie al onze gebruikers, maar kun je maar beperkt inzetten en
veel mensen hebben blinde vlek voor banners ontwikkeld. Hier ligt braak
terrein voor een meerjarenstrategie!

Ik denk dat er een groot verschil is naar leeftijd. Jeugd zal het wel zo'n
beetje weten, is zowiezo internet savvy, en hoort het anders op school wel.
Maar dat geldt denk ik minder voor senioren die juist veel kennis en vrije
tijd hebben.

Enquete liefst jaarlijks te herhalen?
WMF zou proberen dit gratis of tegen goede korting binnen te halen,
misschien is dat hier ook mogelijk?

Erik