<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=utf-8">
<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta name=Generator content="Microsoft Word 14 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0pt;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:12.0pt;
        font-family:"Times New Roman","serif";}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:purple;
        text-decoration:underline;}
span.EmailStyle18
        {mso-style-type:personal-reply;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        color:#1F497D;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri","sans-serif";
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
/* List Definitions */
@list l0
        {mso-list-id:1208029256;
        mso-list-template-ids:-1664986936;}
ol
        {margin-bottom:0pt;}
ul
        {margin-bottom:0pt;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=NL link=blue vlink=purple><div class=WordSection1><div><p class=MsoNormal>Beste allen,<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Dank voor een inspirerende strategiemeeting gisteren.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Hier enkele links over zaken die gisteren over tafel gingen:<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Over adverteren in grote media: de advertentie van Mozilla over Firefox in de New York Times werd uiteindelijk twee volle pagina's, zoveel geld was voor de actie binnen gekomen! <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>De pagina's <a href="http://static.mozilla.com/moco/en-US/pdf/nytimes-firefox-final.pdf">http://static.mozilla.com/moco/en-US/pdf/nytimes-firefox-final.pdf</a> <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>De actie <a href="http://www.mozilla.org/en-US/press/mozilla-2004-12-15.html">http://www.mozilla.org/en-US/press/mozilla-2004-12-15.html</a><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Is uiteraard twee maatjes te groot voor ons, meer categorie vergezicht. En met kleine annonces op de juiste plaats en de juiste tijd kan al heel wat, mooie oefening in onze boodschap ultracompact maken. <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Gisteren werd TED meerdere malen genoemd. Misschien wel het ultieme voorbeeld van hoe je een inspirerend verhaal naar een breed publiek brengt met weinig kosten.  Ad stelde voor intern te werken aan een TED talk. Mooi idee. Ik denk wel dat het grote verhaal van Wikipedia bij TED al gepasseerd is. TED wil verrassen. Dan kan je nog steeds doen door er een heel inspirerend voorbeeld uit te lichten. Wiki Loves Monuments is het eerste wat bij me opkomt. TEDx is dan de laagdrempeliger ingang. Er zijn ook korte TED talks van enkele minuten die als ze er uit springen breed worden gepubliceerd. <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Ga vooral deze TED talk bekijken: <a href="http://tinyurl.com/84a47tw">http://tinyurl.com/84a47tw</a>  heet van de naald! Een prachtig verhaal. En de kernboodschap is "Encyclopedieen zijn FUN". CHIMBORAZO! Precies waar de kracht van TED ligt: kennis mag intrinsiek waardevol zijn, een verhaal daarover kan inhoudelijk nog zo sterk zijn, zonder emotie vindt het zijn weg niet naar het grote publiek. In mijn aanvraag voor kaartje voor 1e TEDxAMS gaf ik het zo aan: "TED en Wikipedia zijn soul mates". <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Nog een vergezicht: een boodschap goed uitdragen is een vak apart. Een integere boodschap goed uitdragen, daar kun je zelfs kunstenaars voor porren. Het beste voorbeeld dat ik ken van hoe een non-profit zijn boodschap in het internet tijdperk effectief kan uitdragen is <a href="http://www.charitywater.org/">http://www.charitywater.org/</a>   Hun jaarverslag is zeker zo aansprekend als dat van de WMF <a href="http://www.charitywater.org/about/cw_10_annual_report.pdf.zip">http://www.charitywater.org/about/cw_10_annual_report.pdf.zip</a> , de site als geheel een klasse beter.  Hier hebben top communicators aan gewerkt, vast uit de reclamewereld. Soms werken commerciele buro's voor non-profits tegen gereduceerd tarief, goed voor hun spirit, en goed voor hun lijst van aansprekende opdrachtgevers. Of dat in Nederland ook vaak gebeurt? Geen idee (komen we al we eens op de koffie bij andere non-profits om ervaringen te wisselen?), maar WMF lukt het regelmatig om scherpe tarieven te laten rekenen. Absoluut top is deze video van charitywater om donateurs te bedanken: <a href="http://www.youtube.com/watch?v=eCSvXMTe1oY">http://www.youtube.com/watch?v=eCSvXMTe1oY</a> , het kan dus ook crowd sourced :-)<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Hoe kunnen we fondsen werven via andere kanalen dan de fundraiser? Hier een voorbeeld van wat kan in Nederland: De Nationale Postcode Loterij keert dit jaar een recordbedrag van 284 miljoen euro uit aan 85 goededoelenorganisaties. "Als vaste beneficiënt ontving de Vereniging Nederland Cultuurlandschap een bedrag van € 500.000,-. " Op zo'n lijst kom je natuurlijk niet zomaar even na één telefoontje. Maar als vergezicht... <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Ons huidig ledenbestand bestaat vast vooral uit bewerkers die via enige weg zelf op Wikipedia gestuit zijn en vielen voor het concept. Maar een flink deel van het grote publiek kent dat concept nog niet, weet wel dat Wikipedia bestaat, buitengewoon handig en gratis is, maar weet niet hoe het tot stand komt. En daar begint wat mij betreft de werving van nieuwe bewerkers (en op termijn ook nog nieuwe leden). Hoe mooi zou het zijn als over twee jaar net zo veel mensen in Nederland weten dat je als vrijwilliger aan Wikipedia kan bijdragen (en hoe dat niet tot chaos leidt), als die dit weten over het Rode Kruis?!<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Nu we met een professionele organisatie in slagkracht een grote stap voorwaarts maken, is in outreach naar het grote publiek veel meer mogelijk. We hebben het er gisteren over gehad dat Nederland tjokvol zit met vrijwilligers van allerlei pluimage. Daar zijn heel wat 'kenniswerkers' bij. Als voorbeelden waar ik toevallig wat vaker van hoor noemde ik IVN (19.000 leden in 174 plaatselijke verenigingen) en de historische verenigingen die elke plaats kent. IVN'er wordt je ook om met gelijkgestemden een wandeling te maken, maar kennisdelen is een bindende factor. En zo zijn er veel clubs en verenigingen. Als je die allemaal op de mogelijkheid wilt wijzen hun hobby te verrijken en hun publiek te vergroten naar Nederland en daarbuiten, dan werkt top-down veel effectiever dan bottom-up. Via landelijk bestuur of redacties van periodieken zouden we ingangen kunnen zoeken om samen te werken of eerst eens louter ons verhaal te mogen doen.<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Tot slot een ultiem vergezicht voor de komende decennia: een link naar een rapport over grote goede doelen in Nederland, vol met cijfers over mensen en geld (en mooie foto's).  De grootste non-profits gaan voor daden, behalve Amnesty, daar regeert het woord. (en curieus ook in de top 18 'Woord en Daad' waar ik nog nooit van gehoord had, en hun website is down). Onze ambitie rijkt hoog. Met alle risico's die er aan opschalen vast zitten blijft het een intrigerende gedachte: zou WMNL ooit in dit jaarlijks rapport over grote goede doelen niet mogen ontbreken? WMDE kan ons daarbij helpen, onze zuster organisatie wil als bekend Wikipedia op de Werelderfgoedlijst. Dat helpt. ;-)<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><a href="http://www.cbf.nl/Uploaded_files/Zelf/VFIGoedeDoelenRapport2011.pdf">http://www.cbf.nl/Uploaded_files/Zelf/VFIGoedeDoelenRapport2011.pdf</a><o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Fijn weekend, <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Erik Zachte<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal> <o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><span style='font-size:11.0pt;font-family:"Calibri","sans-serif";color:#1F497D'><o:p> </o:p></span></p></div></div></body></html>