<html><head></head><body style="word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 14px; font-family: Calibri, sans-serif; "><div><div><div>Hoi Ad,</div><div><br></div><div>Dank voor alle adviezen en ideeën. Ik ben wel bang dat je in de veronderstelling bent dat we te veel tijd hebben :(. Vrijwel niets van wat je hieronder beschijft zullen we omwege van tijdsbeperkingen kunnen uitvoeren binnen een week of 2, en dat is de termijn waarop e-mails en brieven verstuurd worden. Dat is, tenzij zich iemand aanbiedt die in de gelegenheid is hier de komende twee weken vrijwillig fulltime aan te werken, naast de tijd die Lodewijk en ik beschikbaar maken.</div><div><br></div><div>Daarnaast maak je een, helaas, te positieve inschatting van de adressen die we hebben. Van donaties PayPal hebben we uiteraard wel e-mailadressen, maar voor donaties via iDEAL valt dat vies tegen. Donaties van girorekeningen bevatten geen NAV, donaties via bank soms. Uiteindelijk kunnen we zo'n 20% van de donateurs via bankoverschrijving ook daadwerkelijk bereiken. Meer precieze getallen moet ik je op dit moment schuldig blijven. De data ligt Lodewijk op het moment die we vanwege conferenties, stage, presenaties, andere prio's binnen WMNL, nog niet aan toe is gekomen.</div><div><br></div><div><div><div>--&nbsp;</div><div>Siebrand Mazeland</div></div><div><br></div><div>M: +31 6 50 69 1239</div><div>Skype: siebrand</div></div></div></div><div><br></div><span id="OLK_SRC_BODY_SECTION"><div style="font-family:Calibri; font-size:11pt; text-align:left; color:black; BORDER-BOTTOM: medium none; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-BOTTOM: 0in; PADDING-LEFT: 0in; PADDING-RIGHT: 0in; BORDER-TOP: #b5c4df 1pt solid; BORDER-RIGHT: medium none; PADDING-TOP: 3pt"><span style="font-weight:bold">Van: </span> Ad Huikeshoven &lt;<a href="mailto:ad.huikeshoven@gmail.com">ad.huikeshoven@gmail.com</a>&gt;<br><span style="font-weight:bold">Beantwoorden - Aan: </span> Overleg over strategie Wikimedia Nederland &lt;<a href="mailto:strategie@lists.wmnederland.nl">strategie@lists.wmnederland.nl</a>&gt;<br><span style="font-weight:bold">Datum: </span> Wed, 6 Apr 2011 09:44:28 +0200<br><span style="font-weight:bold">Aan: </span> Overleg over strategie Wikimedia Nederland &lt;<a href="mailto:strategie@lists.wmnederland.nl">strategie@lists.wmnederland.nl</a>&gt;<br><span style="font-weight:bold">Onderwerp: </span> Re: [WMNL Strategie] Vragenlijst voor donateurs<br></div><div><br></div>Siebrand, Ciell en Ziko,<br><br>Over de vragenlijst. Goed dat jullie zo voortvarend het opstellen van de vragenlijst hebben opgepakt. Goed dat de vragenlijst kort en bondig is en to the point. De google form geeft weinig ruimte voor andere informatie of logo. De bedankmail zal wel WMNL logo gaan bevatten denk ik, en het KvK inschrijfnummer en het bankrekeningnummer van de vereniging. Daarover later meer. Wat mij betreft is de vragenlijst goed genoeg en zouden de bedankmails met link naar vragenlijst deze week de deur uitkunnen. <br><br>De eerste alinea 'jeukt' bij mij. De opzet nu is:<br><br><h1 class="ss-form-title">Vragenlijst voor donateurs van Wikimedia Nederland</h1><div class="ss-form-desc ss-no-ignore-whitespace">Beste donateur. 
Hartelijk dank dat u de tijd hebt genomen naar deze vragenlijst te 
komen. Geef alstublieft antwoord op de onderstaande vragen. U hoeft niet
 op alle vragen antwoord te geven. Als u klaar bent, klikt u op de knop 
"Insturen" of "Submit" onderaan de vragenlijst.</div><br><br>Het zal wel aan mij liggen maar ik krijg het gevoel een machinevertaling uit het Amerikaans te lezen. Een alternatief (ik geef toe, gejat)<h3><br></h3><h3>Tevredenheid donateurs Wikimedia Nederland<br></h3>Donateurs zijn erg belangrijk voor Wikimedia Nederland. 
Daarom willen we graag weten hoe tevreden u over onze activiteiten bent 
en welke activiteiten u belangrijk vindt. Om hier achter te komen, 
hebben wij deze enquête opgesteld. De enquête bestaat uit zes vragen en zal ongeveer twee minuten van uw tijd 
in beslag nemen. Uw ingevulde enquête wordt vertrouwelijk in behandeling
 genomen en niet voor anderen doeleinden gebruikt.<br><br><br>
Voor vragen kunt u contact opnemen met<br>
 <br>Siebrand Mazeland <br><a href="mailto:wm-nl@wikimedia.org">wm-nl@wikimedia.org</a><br><br>
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking! <br><br>--- Er kan ook een andere contactpersoon aangewezen worden - het mail adres 'moet' van een bemensde OTRS queue zijn<br><br>Dan over 'bankrekeningnummer'. Communiceren met donateurs is allemaal leuk en aardig, en het doel is uiteindelijk niet om antwoorden op enquete vragen te krijgen, maar om nieuwe donaties te krijgen. Vandaar het bankrekeningnummer - want een overschrijving is voor WM-NL het goedkoopste. Gisteren las ik de volgende blog over fundraiser: <a href="http://fundraiseronline.blogspot.com/2011/04/dank-u-of-niet.html?utm_source=twitterfeed&amp;utm_medium=twitter">http://fundraiseronline.blogspot.com/2011/04/dank-u-of-niet.html?utm_source=twitterfeed&amp;utm_medium=twitter</a><br><br>Onderzoeken is méér dan alleen één vragenlijst uitzetten bij álle donateurs. In de blog deden ze onderzoek door een deel van de bedankbrieven zonder donatieverzoek te doen, en een deel met donatieverzoek. <br><br>Aangezien WMNL meer dan 10.000 donateurs heeft - en ik neem aan dat er ook meer dan 10.000 e-mail adressen zijn, dan kun je een kwart alleen een bedankje sturen, een kwart een bedankje met expliciet donatieverzoek (of link naar de donatielandingspagina), een kwart een bedankje met link naar vragenlijst, en een kwart een bedankje met expliciet donatieverzoek en link naar vragenlijst. Met een beetje ijver van de penningmeester is dan te achterhalen welke van die vier opties het meeste geld oplevert. En je kunt de 'meningen' (antwoorden op de vragen) vergelijken tussen de 2 groepen, namelijk wel of geen donatieverzoek. En die laatste twee groepen kun je nog weer uitsplitsen tussen wel en geen nieuwe donatie (niet op individueel niveau maar wel op groep niveau). O ja, voor ik het vergeet - de meest belangrijke informatie haal je uit puur het responspercentage per onderzoeksgroep. Hoe hoger de respons (of hoe korter de mediane duur tussen verzenden en terugontvangen vragenlijst) hoe hoger de waardering.<br><br>Voor wat betreft betrouwbaarheid van de resultaten is een steekproef onder een paar honderd donateurs voldoende. Daarvoor hoef je niet aan alle donateurs een vragenlijst te sturen om een representatief beeld te krijgen. De bewuste variatie in benaderingswijzen kan juist waardevolle extra informatie opleveren. En daar gaat dat blog over waar ik een link van stuurde.<br><br>(Of de een of de andere inleiding van de vragenlijst 'beter' is - wel of geen naam en e-mail adres eronder bijvoorbeeld - is ook een goede vraag, die je kan uitproberen door groepen verder uit te splitsen.)<br><br>Kortom ga verder met bedankmail(s) met of zonder link naar vragenlijst(en), deel donateurs in groepen in dump mailadressen in bcc en <u>bewaar</u> de verzonden mail - in het bijzonder zorg dat je een ingevulde vragenlijst kunt linken aan een van de verzonden mails, en dat je ook een ontvangen donatie zo mogelijk kunt linken aan een van de verzonden mails.<br><br>Heel veel succes met het opstellen en versturen van de bedankmails aan de donateurs!<br><br>Met vriendelijke groeten,<br><br>Ad Huikeshoven<br><br><br><div class="gmail_quote">2011/4/6 Siebrand Mazeland <span dir="ltr">&lt;<a href="mailto:s.mazeland@xs4all.nl">s.mazeland@xs4all.nl</a>&gt;</span><br><blockquote class="gmail_quote" style="margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); padding-left: 1ex;"><div style="word-wrap: break-word; color: rgb(0, 0, 0); font-size: 14px; font-family: Calibri,sans-serif;"><div><div><div>Zoals afgesproken hebben Ziko, Ciell en ik gisteren enige tijd nagedacht over een vragenlijst voor donateurs. Deze is inmiddels gemaakt en klaar voor bespreking. Het is de bedoeling dat we bij de bedankmails voor donateurs een link bijsluiten naar deze vragenlijst.</div><div><br></div><div>Daarnaast werken we ook aan een vragenlijst voor (a) partners en (b) lezers en bewerkers van projecten van Wikimedia. Deze vragenlijsten zijn nog niet af. We hopen deze maandag 11 april af te ronden in een Skype-call om 21.00.</div><div><br></div><div>Als platform hebben we voor nu gekozen voor Google forms.</div><div><br></div><div>Volledige URL vragenlijst donateurs:&nbsp;<a href="https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHNoRkRhclEydGVMckNWX04xMndoWUE6MQ" target="_blank">https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHNoRkRhclEydGVMckNWX04xMndoWUE6MQ</a></div><div>Korte URL vragenlijst donateurs:&nbsp;<a href="http://tinyurl.com/wmnl-donateurs" target="_blank">http://tinyurl.com/wmnl-donateurs</a></div><div><br></div><div>En passant hebben we ook ontdekt dat in het rapport over de strategiemeeting de uitwerking van de gewenste perceptie over WMNL bij partners ontbreekt. Ik heb Ziko de foto van het papier gemaild. Ik hoop dat hij ook direct&nbsp;<a href="http://nl.wikimedia.org/w/index.php?title=Strategie/Report_Strategy_Workshop_February_2011&amp;action=edit&amp;section=19" target="_blank">http://nl.wikimedia.org/w/index.php?title=Strategie/Report_Strategy_Workshop_February_2011&amp;action=edit&amp;section=19</a>&nbsp;kan aanvullen :).</div><div><br></div><div><div><div>--&nbsp;</div><div>Siebrand Mazeland</div></div><div><br></div><div>M: <a href="tel:%2B31%206%2050%2069%201239" target="_blank">+31 6 50 69 1239</a></div><div>Skype: siebrand</div></div></div></div></div><br>_______________________________________________<br>
Strategie mailing list<br><a href="mailto:Strategie@lists.wmnederland.nl">Strategie@lists.wmnederland.nl</a><br><a href="http://lists.wmnederland.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/strategie" target="_blank">http://lists.wmnederland.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/strategie</a><br><br></blockquote></div><br>
_______________________________________________
Strategie mailing list
<a href="mailto:Strategie@lists.wmnederland.nl">Strategie@lists.wmnederland.nl</a>
<a href="http://lists.wmnederland.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/strategie">http://lists.wmnederland.nl/cgi-bin/mailman/listinfo/strategie</a>
</span></body></html>